Tuesday, July 19, 2005

Berbeza pendapat bukan bermakna tidak sepakat

07/06/2005
``APA yang saya kata semuanya betul, kata-kata awak tadi semuanya salah!''
Jika inilah cara seseorang memberi dan menerima pandangan orang lain dalam interaksi seharian, di penghujungnya dia hanya mempunyai ramai musuh berbanding kawan. Apatah lagi hendak mencari seorang pendengar yang baik, belum tentu ditemuinya.
Kita sentiasa berhadapan dengan jawapan ``ya'' atau ``tidak'' terhadap buah fikiran yang dilontarkan, sama ada dalam wacana ilmu, dakwah atau pun sekadar perbualan seharian.
Muslim yang bijaksana tidak harus cepat melatah dengan jawapan-jawapan negatif yang diterimanya.
Janganlah cepat membuat andaian dan sangkaan buruk terhadap individu tersebut, sekiranya pandangannya tidak memenuhi kehendak kita.
Kepelbagaian pendapat adalah sesuatu yang lumrah dan ia wujud bersama-sama kepelbagaian bangsa, bahasa dan jenis ilmu serta pengalaman yang diperoleh.
``Tidak'' terhadap pandangan anda bukanlah bermaksud individu tersebut membenci atau merendah-rendahkan idea-idea anda.
Terdapat beberapa kaedah bagaimana berhadapan dengan kepelbagaian pendapat dalam proses interaksi manusia seharian, dan bagaimana anda hendak menyampaikan pandangan yang berbeza secara berkesan:
1. Ketahui latar belakang individu yang mengeluarkan pandangan itu.
Presiden Yayasan Penyelidikan Islam Antarabangsa, Louisville, Amerika, Dr. Ibrahim Syed menyarankan agar dalam berhadapan dengan kepelbagaian pendapat, seseorang harus melihat siapakah individu yang mengeluarkan pandangan tersebut, sama ada beliau mempunyai autoriti ilmu untuk mengatakannya. Adakah beliau seorang radikal, cepat melatah, sukar menerima pandangan baru atau mempunyai pengalaman yang buruk terhadap isu yang dibincangkan.
2. Kebenaran dalam sesuatu pandangan mempunyai
tempoh matangnya.
Nabi Muhammad s.a.w. menerima penolakan yang cukup lama dalam menyampaikan kebenaran, sehinggalah Baginda berjaya menyedarkan masyarakat Jahiliah bahawa kebenaran itu adalah sesuatu yang tidak dapat dinafikan lagi.
Sejarah membuktikan terdapat individu-individu yang tidak popular lantaran kebenaran yang cuba disampaikan kepada masyarakat ketika itu bertentangan dengan idea dan pendapat mereka.
Ibn Sina, Al-Biruni, Ar-Razi, Ibn Nafis, Ibn Haythem, Socrates, Galileo, Newton dan Einstein menerima penolakan dalam bidang masing-masing, sehinggalah ia diakui oleh masyarakat hari ini.
3. Berbeza pendapat dalam komuniti adalah ciri masyarakat bertamadun.
Islam tidak mengajar pendekatan diktator dalam interaksi. Malah dalam hal yang bersangkut paut dengan perbezaan agama dalam sebuah masyarakat majmuk, dialog adalah perkara yang digalakkan.
Dalam sirah Rasulullah dikisahkan bagaimana gerombolan Nasrani datang ke Madinah, dan berinteraksi dengan Baginda berkenaan isu-isu ketuhanan di Masjid Nabawi sehinggalah pengislaman sebahagian mereka.
Keterbukaan Rasulullah membincangkan isu tersebut dengan membuka peluang untuk mereka menyatakan pandangan mereka, dan mesej Islam disampaikan selepas itu untuk menjelaskannya, membuktikan dua pandangan yang berbeza dapat diserasikan atas satu jalan kebenaran, apabila dilakukan dengan cara yang betul.
4. Memahami mengapa perbezaan tersebut berlaku.
Penerbit siri Opposing Viewpoints, David L. Blender dari San Diego, California mengatakan, ``Untuk mendapatkan kefahaman yang betul tentang pandangan seorang individu, adalah penting untuk memahami apakah titik punca ketidaksetujuannya.
``Kita boleh mengatakan, tanpa memahami titik punca itu juga tidak memahami apa yang ingin disampaikannya sendiri. Perbezaan pendapat tetap berlaku tetapi terdapat juga persamaan yang perlu diakui kedua-dua pihak.
``Persamaan tersebut harus diterima dan memfokus kepada isu yang belum mencapai kata sepakat.''
5. Jangan bermula dengan andaian, dengarlah terlebih
dahulu.
Sangkaan bahawa orang lain silap dan diri sentiasa betul, adalah tindakan yang perlu dikawal kerana ia akan membuat diri bersikap tuli terhadap apa sahaja yang dikatakan oleh individu tersebut.
Bersikap terbuka dalam menilai setiap pandangan, dan jadilah pendengar yang baik. Hikmah lebih banyak mendengar berbanding berkata-kata, menjadikan anda mempelajari lebih banyak mengenainya.
6. Jangan terburu-buru untuk marah dan melenting,
bersabarlah.
Marah bukan sahaja membuatkan seseorang berkata-kata dengan suara yang keras dan menghukum, malah pada masa yang sama mengurangkan keceriaan wajah dengan kerut-kerut kebengisan yang terpamer di muka.
Ada keadaan yang membawa kepada perasaan sedemikian, mungkin ia sekadar untuk menguji sikap anda oleh individu tersebut.
7. Membuat kenyataan-kenyataan yang melampau-lampau tidak
akan membantu.
Perkara yang benar tidak akan berdiri dengan sikap manusia yang mempertahankannya dengan cara yang tidak betul. Acapkali kecenderungan individu membesar-besarkan sesuatu perkara dengan kenyataan-kenyataan yang aneh dan ganjil untuk memenangkan pendapatnya.
Penipuan dilakukan untuk menutup pandangan individu yang mendengar. Bersikap sederhana dalam memberi pandangan dan katakanlah sesuatu yang tidak melampaui saranan al-Quran dan sunah.
Meskipun individu tersebut tidak menerima pandangan anda, sekurang-kurangnya tindakan anda berkata benar akan menimbulkan rasa hormat dan akan membuatnya berfikir kelak.
8. Kepercayaan hanya satu cara terbaik, akan menjarakkan perpaduan.
Dalam gerakan-gerakan Islam, satu perkara yang perlu dijauhi ialah mempercayai bahawa gerakan Islam yang disertainya adalah satu-satunya yang terbaik, bukannya kelompok-kelompok yang lain.
Wujudlah penolakan dan jarak dalam semangat persaudaraan. Setiap gerakan Islam harus sentiasa belajar dan berkongsi persamaan dan perbezaan antara satu sama lain.
Kebanyakan gerakan Islam di dunia lahir daripada kemahiran yang berbeza, misalnya satu gerakan memfokuskan usaha dakwah melalui usaha-usaha kemanusiaan, satu lagi dalam bidang sains dan teknologi, begitulah seterusnya

0 Comments:

Post a Comment

<< Home