Tuesday, July 19, 2005

Mesej Islam - Letakkan niat dan sikap yang betul

05/05/2005
KESINAMBUNGAN mesej Islam turut terletak di bahu para penganutnya, sama ada lelaki mahupun wanita. Namun usaha dakwah dalam kelompok masyarakat yang dijalankan oleh setiap Muslim, memerlukan beberapa perkara penting yang perlu difahami untuk menggerakkannya sesuai dengan prinsip al-Quran dan sunah.
Bercerita tentang dakwah, ia meliputi perkara yang sangat besar daripada pengertiannya.
Dakwah bukan semata-mata bertujuan memaksa seseorang menerima Islam tetapi perkara paling penting ialah, memberi kefahaman apa yang terkandung dalam ajaran Islam.
Pilihan untuk menerima mesej atau sebaliknya adalah kehendak yang tidak boleh dipaksa-paksa. Perubahan adakalanya berlaku sekelip mata, dan ada yang memerlukan tempoh yang agak lama.
Untuk menyampaikan mesej Islam, dua unsur awal yang perlu ada ialah meletakkan niat dan sikap yang betul. Tanya kepada diri, adakah diri mempunyai keinginan yang mendalam untuk membawa seseorang menghampiri kebenaran? Mungkin sekadar untuk menunjukkan betapa hebatnya kepetahan kita dalam menyampaikannya? Adakah mesej dakwah kita sekadar untuk menunjukan kesilapannya semata-mata?
Perbaiki dan perbaharui niat setiap masa.
Niat adalah perbuatan yang perlu sering diperingatkan dan diperbaharui setiap masa, iaitu melakukannya demi mendapat keredhaan Allah.
Memiliki niat yang betul merupakan satu mujahadah yang besar kerana niat seringkali dicabar oleh keinginan-keinginan lain yang nampak menyeronokan, sama ada dalam bentuk pujian, penghargaan atau perasaan bangga kerana dilihat seperti berilmu. Pendekatan niat yang betul menentukan hala tuju dakwah yang sebenar.
Anda tahu apa yang dibicarakan.
Pastikan apa yang disampaikan adalah sesuatu yang diyakini tepat dan meyakinkan. Bersikap jujurlah jika tidak mengetahui. Carilah seorang guru untuk mendapatkan kepastian, dan sampaikan jawapan yang diingininya.
Kepura-puraan tidak dapat mempertahankan kebenaran, sebaliknya hanya menjejaskan dakwah yang disampaikan. Akibatnya umat Islam keseluruhannya menerima pandangan negatif daripada apa yang diinginkan.
Keadaan ini yang berlaku pada hari ini, misalnya perbincangan antara agama dan budaya dalam komuniti, kecenderungan mendengar cakap-cakap orang bukannya dengan mengkajinya sendiri, banyak menimbulkan kesan buruk sehinggakan kredibiliti penyampai dan agama yang dianutinya menjadi sasaran.
Pengetahuan memberi rasa yakin tanpa keraguan.
Islam mendidik keimanan dengan ilmu yang diwahyukan. Ilmu ini terus menjalar dalam hati setiap Muslim untuk meyakini tanpa keraguan, dan disebarkan terus ke setiap pendengaran manusia yang akhirnya melembutkan hati manusia lain menerima kebenaran.
Apa yang datang dari hati akan jatuh ke hati. Pepatah Arab menyebutkan, jika kita tidak memiliki, maka kita tidak akan dapat memberi.
Lakukan apa yang anda sampaikan.
Dakwah yang terbaik adalah melalui contoh teladan. Janganlah beria-ia membicarakan kejujuran dan amanah dalam Islam jika diri sentiasa menipu dan mengkhianati.
Lakukan dan terjemahkan keindahan dan kehebatan Islam melalui diri dengan cara yang diyakini terbaik. Hipokrasi dan penipuan hanya akan menjauhkan Islam daripada orang lain.
Jangan berkompromi dengan sesuatu yang bercanggah.
Setiap yang jelas bertentangan dengan Islam tidak akan berkompromi dengan pengamalan ad-din ini. Ia umpama mencampurkan minyak dan air, ia pasti tidak sebati dan saling tolak menolak.
Dalam berhadapan dengan isu-isu berkaitan Islam seperti isu status lelaki dan wanita, hak-hak asasi, ibadat, perlu dijelaskan secara keseluruhan dengan penyampaian yang boleh difahami.
Cabaran hari ini ialah dilema berhadapan dengan kelompok Muslim yang tidak meyakini cara hidup Islam kerana kecetekan kefahaman mereka terhadap perkara ini, dan mereka cenderung menjadikan cara hidup lain lebih baik dan sempurna walaupun ada kesan buruknya.
Kewujudan mereka turut mempengaruhi usaha dakwah. Maka seorang Muslim perlu peka dan tahu bagaimana memberi kefahaman terhadap mereka.
Jangan mudah marah, kawallah diri.
Adab dalam menyampaikan mesej dakwah adalah sesuatu yang perlu dititik beratkan. Jangan mudah membiarkan diri diprovokasi sehinggakan mudah berubah sikap.
Seandainya seseorang tidak berminat mendengar, hormatilah permintaan itu dan bersabarlah dengan mencari peluang lain pada kesempatan yang lain.
Allah menyebutkan dalam surah Fussilat ayat 33-35, Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: ``Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)! Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.
Apa yang diharapkan adakalanya mengecewakan, namun kita perlu mengingati diri bahawa tanggungjawab kita adalah untuk menyampaikan mesej yang membezakan antara buruk dan baik, benar dan batil. Hanya hidayah Allah menentukan siapa yang diberikan petunjuk.
Hormati kepercayaan dan pengamalan agamaorang lain.
Janganlah sekali-kali menghina kepercayaan dan pengamalan agama orang lain. Perkara yang perlu ditekankan ialah bukan untuk memburuk-burukkan, sebaliiknya penekanan utama dalam mesej awal dakwah Islam ialah memberitahu apakah yang membezakan Islam dengan pengamalan lain.
Pada masa yang sama belajarlah dan cubalah mengambil tahu mengapa beliau memilih cara hidup sedemikian dan teruskan perbincangan dari masa ke masa.
Sampaikan apa yang membuatkan anda melihat Islam cara hidup yang indah.
Berdakwah tidaklah hanya mengulangi apa itu rukun Islam kepada bukan Islam. Kita terlalu memfokuskan terhadap lima rukun tersebut secara umum sehingga terlupa pengisian yang telah memperkuatkan dasarnya.
Berkongsilah, bagaimana ia memberi kesan kepada diri anda dalam kehidupan, bermula daripada cara pemakaian, pemakanan, adab tidur, perkahwinan, sikap terhadap haiwan, kanak-kanak dan orang tua.
Berbicaralah tentang kedudukan Islam yang mengangkat tinggi nilai manusia, wanita dan lelaki. Perbincangan yang bersangkut paut dengan diri dan sekeliling akan memberi ikatan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home