Tuesday, July 19, 2005

Hikmah Ramadan - Berkembang bersama kehidupan manusia

19/10/2004
RAMADAN kembali lagi dengan janji-janji kebaikan dan harapan daripada Allah kepada para hamba-Nya yang sentiasa menunggu kehadiran bulan mulia yang penuh keberkatan dan kemuliaan.
Tiada siapa dapat menolak betapa bulan rahmat ini membawa satu perasaan dan jiwa baru buat mereka yang menagih rahmat Allah di muka bumi ini.
Hakikat Ramadan, sebagai hadiah daripada Maha Pencipta adalah pemberian yang paling agung dan bermakna sehingga tertegaknya menjadi salah satu tiang yang menguatkan dasar ajaran Islam.
Kemeriahan bulan ini tidak sekadar berbeza dari bulan-bulan sebelumnya, malah sikap dan amalan seharian umat Islam sedikit sebanyak mendapat corak-corak baru bagi menghormati kehadirannya.
Hikmah Ramadan sentiasa digali oleh para penganutnya, apatah lagi amalan ini turut menarik perhatian bukan Islam dan juga pakar-pakar bidang kesihatan pemakanan dan pengamal ilmu psikologi.
Dari masa ke masa, rahsia kewajipan berpuasa pada bulan Ramadan dihimpunkan dan disebarkan agar umat Islam mampu melaksanakannya dengan kefahaman dan pengetahuan dalam mengangkat amalan ini di atas ke dudukan yang sewajarnya.
Imam Syafie menyebut, seorang Muslim mengetahui amalan puasa Ramadan merupakan ibadah yang difardukan oleh Allah sebagai ibadah yang perlu dipenu-hi tuntutannya, sesuai dengan tang-gungjawab insan sebagai hamba kepada Allah tanpa melihat natijah yang dihasilkan daripada ibadah puasa.
Sekiranya seorang hamba telah melaksanakannya, tidak ada halangan untuk menggali mutiara hikmah dan rahsia ketuhanan yang tersembunyi di sebalik suatu ibadah sebagaimana puasa Ramadan.
Hikmah Ramadan di antaranya ialah, memberi kesedaran kepada hati seorang mukmin terhadap muraqabah Allah Azzawajalla. Pada waktu siang kita melaluinya dengan menahan diri dari-pada lapar dan dahaga, sudah pasti wu-jud keinginan terhadap makanan dan minuman.
Tetapi menyedari tanggungjawab melaksanakan perintah Allah, maka pertentangan ini membawa kepada tingkat kesedaran hati dan perasaan terhadap keagungan dan kekuasaan Allah.
Malah kesedaran sebagai hamba turut terbit dengan rasa tunduk serta patuh dengan kewajipan memenuhi perintah ini.
Ramadan disifatkan sebagai bulan paling mulia dibandingkan dengan bulan-bulan selainnya. Dalam tempoh ini, Allah membuka seluas-luas pintu peluang dan harapan bagi hamba-hamba-Nya meningkatkan usaha meng-gandakan nilai takwa dan ketaatan kepada-Nya.
Makna perhambaan diperhalusi dan terus difahami sehingga ketika kita merasakan betapa mulianya diberi peluang menjadi hamba kepada sumber segala kehidupan. Konteks hamba kepada Tuhan dijernihkan dan dibezakan dengan kefahaman masyarakat hari ini tentang hamba dunia.
Menjadi seorang hamba Tuhan tidak merendahkan martabat, sebaliknya kemuliaan terus diberikan selagi usaha meningkatkan takwa digerakkan. Menjadi hamba Allah yang terbaik memberi kesejahteraan kepada manusia sekeliling kerana ciri-ciri hamba yang soleh dan cemerlang dalam ajaran Islam membawa sifat damai dan selamat kepada diri dan sekeliling.
Perkara ini sukar direalisasikan apabila berhadapan dengan pelbagai hidangan makanan, berada di majlis makan minum, perut yang penuh terisi sehing-gakan hawa nafsu terhadap makanan meresap ke dalam minda. Maka, puasa yang menjadi syariat adalah langkah paling mudah untuk memenuhi hak Allah dan mengangkat kembali ciri-ciri hamba paling mulia di sisi-Nya.
Melalui amalan berpuasa, ia mengawal sifat-sifat keras dan melampau manusia. Melampau dapat dilihat dari pelbagai segi meliputi perbuatan dan pemikiran.
Seseorang mungkin akan meletakkan sangka buruk terhadap orang lain atau mungkin membelanjakan harta bendanya tanpa perlu. Dalam keadaan ini, satu situasi yang berbeza perlu dilalui oleh mereka yang ingin mengawalnya, melalui Ramadan ia mendorong usaha ke arah memperhalusi jiwa dan perasaan agar lebih tenang dan positif selagi ada keinginan menggunakan peluang ini sebaiknya pada waktu Allah membelenggu syaitan-syaitan daripada terus merosakkan kualiti puasa dan amalan mulia keturunan Adam a.s.
Masyarakat Islam meletakkan prinsip kasih sayang dan saling mengasihi antara umat. Nilai-nilai ini tidak akan berlaku tanpa adanya rasa empati, iaitu merasakan dan melalui situasi tersebut bersama.
Amat sukar si kaya untuk mengasihi si miskin tanpa merasai derita dan kepa-yahannya. Bulan Ramadan, menjadi tapak membina rasa empati dan simpati yang membawa faktor kasih dalam jiwa manusia (Fiqhul Manhaj: 1999).
Nilai empati dan simpati turut diiringi dengan amalan kebajikan yang diterapkan bersama. Abdul Razak Naufal berpandangan, sahur merupakan separuh daripada pengambilan makanan seharian berbanding tiga kali sehari pada bulan-bulan lain.
Kerana itu, tanggungan orang yang berpuasa dan mampu mempunyai nilai yang hampir sama dengan nilai pema-kanan harian seorang fakir miskin (Mengapa Anda Seorang Muslim:1974).
Al Maududi menyifatkan Ramadan sebagai bulan dengan proses pendidikan tersendiri selama tiga puluh hari untuk mengangkat nilai akhlak yang tinggi sehinggalah menjadi Muslim yang benar-benar sempurna, dan sifat-sifat yang ter-bentuk ini mengekalkan ibadat wajib untuk ditunaikan oleh seorang Muslim sepanjang hidupnya (Asas-Asas Islam:1981).
Abu Fathan melihat nilai-nilai sabar merupakan salah satu sikap yang dilatih dan dibentuk sepanjang Ramadan. Kehidupan dunia yang penuh dugaan dan ujian tidak dapat dihadapi tanpa nilai sabar yang jitu.
Suasana kehidupan bermasyarakat hari ini melalui keadaan kacau bilau melibatkan rumah tangga yang kurang persefahaman, proses pendidikan yang terbantut kesan salah laku pelajar, kelahiran masyarakat kapitalis dalam mengaut keuntungan sendiri.
Semua ini berlaku kesan daripada sikap sabar yang tidak dilatih. Malah untuk mencapai kejayaan, sabar adalah elemen paling kukuh memperkuatkan matlamat individu tersebut.
Ramadan turut mengangkat nilai amanah dalam diri Muslim. Tanpa amanah, negara akan hancur, agama tergadai, maruah musnah dan masyarakat tidak akan tenteram sama sekali. Amanah melalui puasa Ramadan dapat dilahirkan kerana seorang Muslim yang berpuasa sentiasa menjaganya daripada terbatal (Peranan Islam Dalam Masyarakat Melayu:1996). `
Nilai-nilai keberanian turut terbentuk melalui pengamalan ibadat wajib ini. Rasulullah pernah mengingatkan umat bahawa nafsu merupakan satu-satunya musuh yang perlu di hadapi saban ketika dan dengan daya juang yang tinggi dan semangat yang jitu sebagaimana berjuangnya seorang Muslim di medan peperangan yang nyata, sifat keberanian akan terbentuk dan menjadi darah daging serta sifat yang tersemat (Ibnu Idris: 1987)
Yahya Emerick menjelaskan fenomena Ramadan di Utara Amerika membawa tarikan kepada sebilangan penganut ajaran Kristian, mereka melihat puasa adalah satu kaedah berkesan dalam mendekatkan diri kepada Tuhan.
Saban tahun, pusat-pusat Islam menerima panggilan telefon daripada komuniti bukan Islam yang meminta risalah-risalah panduan menunaikan amalan puasa serta jadual berbuka puasa umat Islam di sana.
Malah, keterbukaan dapat dirasai dengan kemudahan berbuka puasa yang disediakan untuk pekerja dan pelajar Muslim oleh institut terbabit. Nilai-nilai Ramadan dapat dilihat dan dihayati sehingga menimbulkan rasa hormat dan keinginan menyambutnya bersama-sama (Understanding Islam:2002).
Allahyarham Dr Abdul Aziz, pakar kesihatan melihat Ramadan dari sudut perubatan mengatakan di dalam pelbagai masalah kesihatan, puasa telah dijadikan alternatif mengatasi masalah-masalah tersebut.
Hikmah tuntutan agama telah jauh meninggalkan alam sains yang baru ketika ini mengenalinya sebagai sumber penawar. Dari satu sudut, ia membantu mengurangkan tekanan darah, radang buah pinggang, dan penyakit jantung.
Pandangan yang sama turut diutarakan oleh, Doktor Alexis Carycle, pemenang Nobel di bidang perubatan mengatakan, pada peringkat permulaan awal pengawalan kuantiti makanan melalui amalan berpuasa akan menimbulkan rasa lapar dan kadang kala mengganggu saraf serta menimbulkan rasa lemah.
Tetapi di sebalik keadaan ini, ia melahirkan beberapa keadaan yang jauh lebih mustahak daripada reaksi-reaksi sebelumnya (Peranan Islam Dalam Masyarakat Melayu:1996).
Hikmah Ramadan hari ini berkembang bersama kehidupan universal manusia. Dengan peluang yang diberikan ini, umat Islam wajar sama-sama mengejar peluang dan nikmat yang dijanjikan sesuai dengan matlamat menjadi umat yang terbaik dalam melakukan kebaikan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home