Tuesday, July 19, 2005

Ciri-ciri PLKN perlu dikaji semula

19/04/2004
KINI menghampiri bulan ketiga, Progam Latihan Khidmat Negara (PLKN) dijalankan di kesemua Institusi Pengajian Tinggi Awam di seluruh Malaysia. Berdasarkan perancangan awal, Khidmat Negara merangkumi 20 peratus latihan asas ketenteraan yang tidak pun melibatkan penggunaan senjata. Manakala 40 peratus lagi pengisian bercorak elemen kenegaraan yang bertujuan meningkatkan semangat patriotisme dan cintakan negara dan 40 peratus lagi melibatkan program khidmat masyarakat yang memerlukan para peserta berdamping secara langsung dengan orang ramai melalui kerja-kerja kemasyarakatan.
Faktor ketahanan sosial menjadikan PLKN unik dari sudut pelaksanaannya. Ia membezakan di antara progam seumpanya seperti mana dilaksanakan di Singapura yang mirip kepada kerahan tenaga berunsur ketenteraan.
Dalam meningkatkan nilai-nilai murni, PLKN merupakan satu agenda negara dalam memastikan semangat kental di kalangan generasi muda dengan jiwa patriotisme dan keakraban antara kaum dapat dipupuk. Usaha mengukuhkan pembinaan bangsa, membentuk semangat bersatu padu, memupuk nilai-nilai baik dan cintakan negara di kalangan anak muda yang menjadi aset negara masa depan di bayangi dengan pelbagai masalah yang timbul di kalangan peserta sendiri.
Pergaduhan di antara peserta sebagaimana dilaporkan baru-baru ini meskipun tidak melibatkan kesemua pusat latihan PLKN adalah perkara yang amat serius dan perlu dipantau dengan penuh berhati-hati. Di dalam Buletin Utama TV3 bertarikh 12 April 2004, seorang remaja berbangsa Cina cedera setelah dibelasah oleh seorang remaja Melayu setelah meminta sebatang rokok yang dihisapnya berdasarkan laporan awal yang diberikan. Ia bukan pergaduhan kaum atau seumpamanya, sebaliknya dilihat kepada pertentangan individu yang datang dari latar hidup berbeza.
Sebagaimana disebutkan sebelum ini pada 14 Ogos 2003 oleh Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Khidmat Negara, Datuk Seri Najib Tun Razak, seramai 85,000 belia yang lahir pada tahun 1986 akan dipilih menggunakan sistem undian berkomputer itu.
Pelantikan sebuah syarikat membangunkan perisian bagi membolehkan pilihan secara undian berkomputer itu diadakan bertujuan memastikan keseimbangan kaum, jantina dan negeri peserta.
Kembali kepada situasi awal yang berlaku kini, laporan berita menyebutkan kedua-dua remaja tersebut didapati telah pun bekerja dan dipanggil untuk menyertai progam tersebut. Dalam memastikan PLKN pada masa akan datang dapat digerakkan dengan lancar dan sempurna, sebaiknya jika senarai nama yang dipilih dikeluarkan oleh pihak sekolah dan disalurkan melalui Kementerian Pendidikan agar wujud satu mekanisme yang dapat mengawal percampuran antara pelajar sekolah dan remaja yang telah awal-awal lagi menamatkan persekolahan mereka.
Bagi remaja yang didapati tidak meneruskan persekolahan mereka, pemilihan mereka masih diambil kira dan progam ke atas mereka perlu diasingkan dengan remaja lepasan sekolah bagi memastikan segala masalah dapat dikenal pasti dan unsur-unsur pengaruh mempengaruhi tidak timbul antara dua kelompok ini.
Dalam laporan akhbar bertarikh 12 April 2004, polis telah menahan tiga lelaki termasuk seorang peserta Program Khidmat Negara (PKN) petang kelmarin, kerana disyaki terbabit dalam kejadian merusuh dengan bersenjatakan kayu dan besi di Kem PKN di Kisana Beach Resort, Semerak, Pasir Puteh, Isnin lalu.
Persoalannya kini apakah kaitan antara peserta PKN dan dua lagi pekerja kantin itu berusia 18 hingga 20-an yang ditahan di kem berkenaan. Adakah terdapat unsur-unsur luar yang cuba mensabotaj progam ini masih belum diketahui.
Kita dapat membezakan mentaliti remaja di luar yang penuh terdedah dengan pelbagai realiti hidup dan yang masih di alam persekolahan yang masih terkawal suasana kehidupannya. Apabila berlaku pertentangan, salah satu pasti akan terpengaruh dan mengikut rentak seorang lagi.
Ini jauh berbeza dengan kaedah yang digunakan sekarang di mana senarai calon diperoleh daripada Jabatan Pendaftaran Negara, kemudian proses pengundian dilaksanakan melalui dua peringkat.
Peringkat pertama iaitu Stratified Random Sampling (RPS), yang mengasingkan calon-calon kepada kumpulan-kumpulan mengikut negeri, kaum dan jantina. Kemudian senarai calon akan dibahagikan kepada kumpulan mengikut negeri iaitu 13 negeri dan tiga Wilayah Persekutuan iaitu Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.
Calon-calon dari 16 kumpulan ini akan dibahagikan lagi mengikut kumpulan lain, yang dibahagikan lagi mengikut kumpulan jantina.
Setelah proses pembahagian calon kepada tiga kumpulan selesai, barulah proses pengundian peserta rawak dilaksanakan.
Sistem pengundian secara rawak digunakan untuk memilih peserta kaedah Selective Technique Without Replacement sehingga semua kuota yang telah ditetapkan berjaya dipenuhi.
Nilai kuota yang ditetapkan adalah berdasarkan komposisi kaum dan komposisi jantina bagi Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
Pada 29 Mac 2004, salah seorang peserta Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) fasa dua di Universiti Putra Malaysia (UPM) tampil menemui kaunselor universiti itu untuk memohon bantuan bagi mengubati sikapnya yang suka menghisap ganja setelah melalui program itu selama sebulan. Progam ini dikatakan berjaya dengan pendedahan remaja yang ingin dibantu mengubati ketagihannya, penulis percaya ada beberapa orang lagi remaja yang akan tampil demi memperbaiki mutu kehidupan mereka.
Berdasarkan laporan akhbar bertarikh 25 Januari 2004, Jawatankuasa Program Khidmat Negara (PKN) akan menjalankan pemeriksaan air kencing ke atas mana-mana peserta program tersebut yang disyaki terlibat dengan pengambilan dadah.
Dalam hal ini, keupayaan jawatankuasa melalui kumpulan doktor dan petugas yang ditugaskan perlu diperkuatkan dengan bantuan mereka yang terlatih dari institusi-institusi seperti PENGASIH, PEMADAM dan badan-badan bukan kerajaan seumpamanya yang mampu bertindak dalam menangani kes-kes awal.
Kewujudan satu kem khas bagi menempatkan kira-kira 100 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PKLN) yang dikenal pasti mempunyai masalah disiplin perlulah digerakkan secara berhati-hati dan laporan awal perlu dimaklumkan kepada ibu bapa berkenaan perkembangan anak-anak mereka di sana.
Kerjasama antara NGO dan kerajaan dalam usaha menjadikan PLKN imej negara dengan remaja penuh berdisiplin, semangat waja dan penuh cinta negara menjadi pemangkin kepada progam ini.
Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan oleh Jemaah Islam Malaysia (JIM) bertarikh 2 April 2004, agar aspek pengisian kerohanian dan penghayatan agama termasuk penjadualan solat berjemaah untuk pelatih beragama Islam. Aspek ini penting untuk menangani gejala pergaduhan/gangsterisme dan pelbagai pelanggaran akhlak dan tatasusila yang berlaku di kalangan pelatih semasa menjalani latihan.
Perbelanjaan awal sebanyak RM300 juta sebagaimana dilaporkan di dalam Bajet 2004 menunjukkan usaha melahirkan remaja unggul bukan satu kerja mudah, ia melibatkan satu kos yang tinggi dan komitmen berterusan daripada pihak kerajaan, bukan kerajaan, ibu bapa dan peserta sendiri untuk meletakkan PLKN sebagai progam contoh dan setanding dengan progam latihan seumpama ini di negara-negara lain.
Kita perlu bersedia mendengar dan memperbetulkan keadaan yang masih terkawal ini dan post mortem yang bakal dikeluarkan kelak akan membawa kepada perancangan yang lebih kemas dan teratur.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home