Tuesday, July 19, 2005

Agama dan sains - Penyatuan sudah bermula

04/12/2003
Pandangan yang mengatakan sains mampu menyatukan negara adalah satu persoalan baru yang muncul bersama perubahan yang sama bangkit dengan arus kehidupan masyarakat moden dan serba canggih. Kita tidak dapat lari daripada hakikat manusia terlalu bergantung kepada sains dalam setiap segi, dan lapangan ini turut memberi kesan besar kepada jatuh bangun ekonomi, politik dan sosial sebuah negara.
Dengan menyatukan negara melalui sains adalah satu kemungkinan yang tidak mustahil seandainya ia dapat didefinisikan dan dihuraikan secara tepat dan tersusun. Semestinya, sains yang dimaksudkan mampu menyatukan negara daripada konsep komuniti, kepakaran-kepakaran dan hubungan dalam dan luar negara tidak dapat lari daripada tuntutan etika dan moral universal.
Agama dan sains sebagaimana digambarkan Barat seawal kurun perkembangan disifatkan sebagai dua unsur yang tidak dapat disatukan adalah satu kenyataan kosong kerana kedua-duanya mampu diseimbangkan. Elemen penyatuan hanya dapat direalisasikan apabila kedua-duanya dapat disatukan bersama.
Kita tidak mahu penyatuan kesan daripada ledakan sains yang berpaksikan bukti-bukti empirik korup dan menjejaskan harmoni kerana tiada suntikan roh iman yang mengangkat daya spiritual selaku pengawalnya.
Negara-negara maju dengan kepakaran-kepakaran mereka kebanyakannya gagal dalam melaksanakan tanggungjawab ini. Misalnya seawal bulan April tahun 2000, dialog agama dan sains telah berlangsung di Illinois, Amerika, Dr Zakir Naik, seorang doktor perubatan dan pakar perbandingan agama telah mengetengahkan bukti-bukti bahawa agama melalui kitab suci selari dengan fakta sains yang disahihkan kebenarannya.
Hari ini ia telah dibukukan di dalam karya beliau, sains berasaskan ketauhidan merupakan formula kepada konsep penyatuan. Malah dengan menyelak kembali kepada lembaran sejarah, ilmuan-ilmuan Muslim yang bertanggungjawab memperkenalkan dunia pengetahuan baru sains adalah mereka yang mendalami ilmu al-Quran dan hadis.
Adnan Oktar atau dikenali dengan nama penanya Harun Yahya, pemikir dan penulis bidang sains dan al-Quran dari Turki yang lahir pada tahun 1956 ini, telah melaksanakan satu usaha yang cukup bermakna buat umat Islam dalam memecahkan kekeliruan umat mengenai sains moden yang dikaburi dengan catatan-catatan ilmu bersifat untuk kepentingan satu kelompok.
Beliau amat menentang keras teori-teori sains dongeng Darwin dan dalam masa yang sama mendedahkan teori palsu tersebut yang berkait rapat nilai-nilai politik perkauman seperti yang berlaku pada zaman Hitler.
Buku-bukunya, di antaranya Communism in Ambush, The Bloody Ideology of Darwinism: Fascism, Darwin's Antagonism Against the Turks, The Disasters Darwinism Brought to Humanity, The Evolution Deceit, Articles 1-2-3, A Weapon of Satan: Romanticism , Truths 1-2 dan The Western World Turns to God membawa dimensi baru konsep penyatuan agama dan sains yang perlu berpaksikan kebenaran dalam membawa hasil yang baik dan adil buat masyarakat.
Penciptaan tidak sekadar memenuhi impian penciptanya atau memenuhi kehendak tunggal, tetapi ia menghubungkan antara individu yang berkongsi kehendak, keperluan dan keinginan yang sama dari lokasi berbeza. Di sini, kita boleh mengandaikan penyatuan sudah berlaku tetapi ia perlu kepada elemen-elemen lain untuk menyempurnakannya.
Dengan erti kata lain, sains bukannya penyelesaian mutlak dalam membincangkan konsep menyatukan negara. Ia mungkin satu unsur permulaan, pertengahan atau pelengkap akhir kepada usaha-usaha lain yang digerakkan dan semestinya sains tidak mampu bergerak sendiri.
Keseimbangan ilmu amat penting dalam memastikan titik-titik kekeliruan dan salah faham dapat dilerai dan dalam masa yang sama sains sebagai ilmu pemberian Allah dapat dimanfaatkan dengan sebijaknya oleh mereka yang punya fikiran dan kemahiran.

1 Comments:

At 3:34 AM, Blogger Unknown said...

Science need facts, religion need faith. As human knowledge (facts) in science grows, faith is still at the same level as thousands years ago. Religious scholars must not just read kitabs written years ago, but to master the latest technology. And then only we can talk about the "penyatuan".

 

Post a Comment

<< Home