Tuesday, July 19, 2005

Menjelajah kehidupan minoriti Muslim di Kanada

16/03/2005
KEHIDUPAN masyarakat beragama Islam di Kanada, melambangkan penerimaan terhadap identiti dan cara hidup mereka sebagai Muslim, di sebuah negara yang mengamalkan budaya hidup bermasyarakat tanpa mengira budaya, bangsa dan agama.
Bersempena dengan semangat kehidupan penuh variasi, sebuah dokumentari bertajuk New Life in a New Land dihasilkan dalam usaha meningkatkan kefahaman orang ramai terhadap pengamalan cara hidup Islam.
Siri dokumentari ini merupakan kerjasama antara badan produksi dengan institusi pendidikan di Kanada serta mendapat sokongan penuh oleh Suruhanjaya Tinggi Kanada dalam usahanya mempromosikan dokumentari ini ke beberapa negara.
Malah, New Life in a New Land turut ditayangkan di kaca televisyen negara tersebut dan mendapat impak yang positif daripada penonton.
Saira Rahman, penulis yang ikut bertanggungjawab dalam penghasilan siri ini, meletakkan harapan yang tinggi terhadap penghasilan dokumentari sebegini dalam usaha mendidik masyarakat melalui mesej yang betul serta tepat pada masanya.
Beliau juga merupakan individu yang bertanggungjawab dalam pembangunan serta penyediaan material pengajaran.
Sementara itu Micheal Milo, penerbit siri tersebut mengatakan bahawa dokumentari ini menarik perhatian ramai, khususnya di kalangan masyarakat Arab di Asia Barat ketika mereka mengadakan tayangan serta siri penerangan dan dialog di sana.
Tambah beliau, keinginan yang tinggi untuk mengetahui cara hidup Muslim sebagai masyarakat minoriti, menjadikan penerbitan ini sebagai jendela perhubungan untuk menjelajahi semangat kehidupan Muslim di Kanada.
Menariknya, siri dokumentari ini mengetengahkan cara hidup seorang Muslim yang bertunjangkan pengisian rukun Islam serta memaparkan cara hidup Muslim di sana dalam interaksi komuniti serta meraih peluang dan berhadapan dengan cabaran.
Pra tonton dokumentari New Life in a New Land dan sesi penerangan serta dialog melibatkan Saira Rahman, Micheal Milo dan Haroon Siddique daripada akhbar Toronto Star diadakan di Malaysia, dengan sokongan Suruhanjaya Tinggi Kanada meliputi beberapa lokasi seperti Muzium Kesenian Islam Malaysia dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home